Her kan du læse om ordningen, og hvem der står for den.
Regeringen ønsker at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark frem mod 2030, hvilket også fremgår af regeringsgrundlaget fra december 2022.
Den grønne omstilling af den tunge vejtransport er et vigtigt og nødvendigt skridt på vejen til at realisere klimalovens mål om 70 procent drivhusgasreduktion i 2030 og regeringens mål om klimaneutralitet i 2045. En kilometerbaseret og CO2-differentieret vejafgift for visse lastbiler bidrager til denne omstilling. Det skønnes sammen med en ændring af de nationale regler for lastbilers vægt og dimensionering at mindske CO2-udledningen med cirka 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030.
Afgiften træder i kraft fra 1. januar 2025, hvor Danmark træder ud af samarbejdet om den eksisterende vejbenyttelsesafgift for lastbiler (Eurovignetten).
Afgiften betyder, at de samfundsøkonomiske omkostninger, som lastbiltrafikken medfører i form af slid på infrastrukturen, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel, bliver dækket i højere grad end i dag.